Friday, December 2, 2011

HIDUP SEINDAH NOVEL?

Hye all,Assalamualaikum.Aku tahu title entry aku agak kerek sikit hari nie.Ni semua pasal aku baru khatamkan novel yang ke 58 yang pernah aku baca.Novel M.A.I.D.You all pernah dengar.?
Bagi yang kurang meminati novel tu,aku nasihatkan baik korang baca novel tu.cuba pupuk minat korang.Haha.mana tahu dapat menambahkan perbendaharaan kata ke apa?Baru nama Anak Melayu woo.(Banyaklah kau Zakia membebel:P)

Berkisarkan tentang novel:P

"Si jejaka meluru laju kearah meja makan.Tanpa menoleh kekiri jua kekanan,pantas langkahnya diatur.Susuk tubuhnya yang tinggi,hidung yang mancung,kulit yang putih melepak serta karisma yang begitu memikat boleh menambat dan mencairkan hati kaum hawa."

Kalau bab lelaki,dalam novel mesti sempurna.Yelakan,ada ke orang nak baca hero yang kurang ciri ciri yang diidam-idamkan.Dalam hidup  ini,semua orang ingin memiliki sifat-sifat kesempurnaan.tapi,yang sempuna hanya Nabi Muhammad s.a.w

"Cantiknya dia.Kulit yang mulus,pandai memasak,menyulam.Ikut kata semua benda dia pandai buat.Kelas kau Maria(eceh,tiru ayat TV).Kata-kata yang lembut.Pandai memikat orang tua"

Perempuan dalam novel mesti macam tu jugak.Mesti ada sifat-sifat idaman Malaya.Ada sebuah novel yang kawan aku pernah baca.si perempuan tu agak gempal,dan kurang pendidikan.Habis novel tu bersepah kat tepi.Tanya kenapa kau tak baca.Jawabnya:'Tak nak aku,tak syok la cerita macam tu.Tak da feel"

Banyak la kau feel.Orang dah  penat-penat mengarang  yang kau banyak kumen apa pasal.Haha.Bagi aku,setiap pengarang mesti mencari kelainan dalam penulisan yang dihasilkan.kalau sama je semua cerita,mesti tak syok weh.


Then,kalau kita baca novel,mesti kita bayangkan yang kita jadi heroine tu kan:P


Jeng..Jeng..Jeng..



dalam novel ni memang best kalau imagine boleh jadi si noorul tu,Dahla cantik wey.Tapi,kesian muqadimah novel.si noorul ni kena buli dengan majikan dia,Hariss.Dalam novel ni,diceritakan bahawa Haris adalah seorang lelaki yang berperawatakan cerewet tapi muka dia macam Korean's look.Mata sepet kalau bangun pagi.Dan yang penting,Lelaki ni romantik.

(Kan indah kehidupan dalam novel?)
Second:P


novel ni pulak tinta siti Rosmizah.Starting novel ni lagi,memang sedih.Aku boleh bagi ratin 
4,7/5 buat Siti Rosmizah ni.Syed Aizril dalam novel ni boleh dikatakan sebagai seorang laki yang tegas.and yang penting hot-tempered.Aku syorkan bagi sesiapa yang belum baca novel ni,baik korang sediakan tisu empat tingkat.Kalau tak,memang meleleh hingus korang.

Tapi,realitinya,tak semua kehidauapn itu seindah novel atau tidak.Semuanya telah ditentukan oleh Allah,Kita memang merancang,Tapi hanya Dia uang menentukan.

salam sayang,
chenta zakia


No comments:

Post a Comment

(~)

PENGALAMAN BERSALIN SECARA NORMAL

Assalamualaikum rakyat jelata, Alhamdulillah lepas hampir setahun lebih tak update blog, hari ni baru ada peluang untuk share pengalaman b...